EIGEN BEDRIJF STARTEN - Administratiekantoor Blokhuis

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Idee en het ondernemingsplan

Een bedrijf begint met een idee. Het is van groot belang om uit te zoeken of dit wel echt een goed idee is en vooral of er uiteindelijk geld mee te verdienen is. Het idee moet op papier gezet worden in de vorm van een ondernemingsplan, dit doe je niet alleen voor jezelf maar ook om mogelijke financierders te overtuigen dat jouw bedrijf winstgevend gaat worden.
Een goed marktonderzoek kan bij het opstellen van een ondernemingsplan ook van belang zijn. Ga op onderzoek uit of er een markt is voor jouw idee!
Denk daarnaast ook alvast na over een goede naam voor je bedrijf.
Het kan zijn dat er investeringen nodig zijn voor het starten van het bedrijf. Vaak heb je als starter niet de financiële middelen om dit zelf te bekostigen. Er zijn verschillende manieren om aan startkapitaal te komen, speciaal voor startende ondernemers.

Rechtsvorm kiezen

Een bedrijf schrijf je verplicht in bij de Kamer van Koophandel.
Je moet een unieke naam opgeven voor het bedrijf en je moet kiezen voor een rechtsvorm. De eenmanszaak ligt het meest voor de hand wanneer je alleen start met een eigen bedrijf. Wanneer je samen met een partner start kun je kiezen voor de VOF. Let er wel op dat bij deze rechtsvormen de eigenaar volledig financieel verantwoordelijk is voor het bedrijf, ook met het privé vermogen. Dit betekent dat wanneer het bedrijf failliet gaat de eigenaar privé ook failliet gaat. Wil je niet persoonlijk aansprakelijk zijn dan kun je kiezen voor het oprichten van een BV. Dit zal echter meer tijd en geld kosten en ook meer verplichtingen geven.

Belastingen en aftrekposten

Als onderneming betaal je twee soorten belastingen: inkomstenbelasting en omzetbelasting. Inkomstenbelasting is vergelijkbaar met de ‘gewone belastingen’ voor werknemers; er wordt belasting betaald over de winst van de onderneming.
Omzetbelasting is de belasting over de toegevoegde waarde (btw). Deze geldt alleen voor consumenten en daarom moeten bedrijven de ontvangen btw afstaan aan de belastingen en de betaalde btw kunnen ze terug vorderen, dit gebeurt eenmaal per kwartaal. Betaal je minder dan 1883 euro btw per jaar dan kom je in aanmerking voor de kleine ondernemingsregeling en hoef je geen omzetbelasting te betalen.
Niet over alle winst hoef je belasting af te dragen er zijn een aantal aftrekposten speciaal voor ondernemers. Om deze te ontvangen moet je wel voldoen aan een aantal eisen die de belastingdienst stelt, de belangrijkste hiervan is het urencriterium: minimaal 1225 uur werken in het bedrijf (een goede urenadministratie is hiervoor noodzakelijk). De belangrijkste aftrekpost is de zelfstandigenaftrek, deze kan oplopen tot meer dan 9000 euro. Voor starters is deze zelfs nog een stuk hoger dankzij de startersaftrek. Kijk hier voor een overzicht van alle aftrekposten voor de eenmanszaak.

Verzekeringen

Verzekeringen zul je zelf moeten regelen bij een eigen bedrijf. Vooral een verzekering voor arbeidsongeschiktheid is belangrijk, deze moet je zelf regelen! Wanneer je dit niet doet kun je, wanneer je arbeidsongeschikt wordt, alleen aanspraak maken op de bijstand. Kijk hier voor een overzicht van de belangrijke verzekeringen bij een eenmanszaak.
Ook moet je zelf regelen dat je pensioen opbouwt, dit kun je regelen door middel van de fiscale oudedagsreserve.

Personeel

De term eenmanszaak hoeft niet letterlijk genomen te worden, je mag gerust personeel in dienst nemen. Wel zul je aan een aantal verplichtingen moeten voldoen, zo moet personeel worden aangemeld bij de belastingdienst, de ARBO-dienst en de Ziekteverzuimverzekeraar. Verder moet er loonheffing betaald worden over het salaris van het personeel.
Lees hier meer over personeel bij een eenmanszaak.

Administratie

Een correcte administratie is van groot belang bij een eenmanszaak. Je wilt voor jezelf alles netjes op een rijtje hebben, maar het is ook een verplichting van de belastingdienst. Deze kunnen bij een controle eisen de boeken tot 7 jaar (!) terug in te zien. Je kan er voor kiezen om de administratie zelf te doen of om het uit te besteden. In het begin zal dit nog wel lukken. Je kunt gebruik maken van een van de boekhoudprogramma’s die op het internet of op deze site worden aangeboden Ook kun je kiezen voor excel, lees hier meer over het maken van facturen in excel.

Auto eenmanszaak

Bij een auto van de zaak is het vooral van belang om minder dan 500 kilometers privé te rijden, zo hoef je niet de bijtelling privé te betalen. Een rittenregistratie is hiervoor verplicht, je kan dit doen met behulp van een kilometerregistratie formulier. Tevens is dit formulier geschikt voor het declareren van zakelijk gereden kilometers met een privé auto.
© 2012-2018 J.H. Blokhuis       Contact      Disclaimer      Links      Home

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu